سپرده بانکی؛ امن‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری

در نیمه اول سال ۱۴۰۳ بازدهی طلای ۱۸ عیار ۱۵.۵ درصد، سپرده بانکی ۱۱.۵ درصد و نرخ دلار منفی ۳.۵ درصد بوده است.

به گزارش صدای بورس، نگاهی به بازدهی بازارها در میانه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در ۶ ماهه ابتدایی امسال طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۵.۵ درصدی بیشترین بازدهی را داشته و پس از آن سکه امامی و ربع سکه به ترتیب با رشد ۱۵ و ۱۳ درصدی، بیشترین بازدهی را از آن خود کرده‌اند. البته لازم به ذکر است که رشد ۲۱.۷ درصدی انس طلای جهانی در نیمه اول امسال، محرک اصلی رشد قیمت طلا و سکه در کشور بوده است. انس طلای جهانی در پایان شهریورماه و پس از کاهش نیم درصدی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به عدد بی‌سابقه ۲۶۲۵ دلار رسید که یک قله تاریخی بشمار می‌رود.

در نیمه اول امسال اتفاقات سیاسی و غیراقتصادی بسیاری رخ داد که می‌توانست با اثرات بزرگی در بازار ارز کشور همراه باشد، اما علی‌رغم این اتفاقات نرخ دلار بازدهی منفی ۳.۵ درصدی داشته که حاکی از آرامش و ثبات این بازار است. به گفته کارشناسان این آرامش و ثبات در سایه مدیریت موثر و حضور فعالانه بانک مرکزی در بازار ارز و بهبود شاخص‌های اقتصادی میسر شده است.

سپرده بانکی؛ امن‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری

نگاهی به بازدهی بازارها در ۵ ماهه اول امسال حاکی از آن است که تا ماه گذشته نرخ سود شبکه بانکی پیشتاز بازدهی بازارها بوده است، اما در پایان شهریور ماه بازار طلا و سکه با اختلاف کمی دست پیشتاز را از سود بانکی گرفته است. نرخ سود بانکی در نیمه اول امسال بازدهی ۱۱.۵ درصدی داشته و در جایگاه چهارم بازدهی بازارها قرار گرفته است، اما با توجه به نوسان شدید طلا در شهریورماه (ناشی از افزایش انس طلای جهانی و همزمانی آن با ماه ربیع‌الاول) احتمال کاهش قیمت طلا و سکه در روزهای آتی وجود دارد و سرمایه‌گذاری در طلا و سکه به دلیل احتمال رخدادن سناریوهای مختلف، با ریسک بالایی همراه است؛ بنابراین همچنان می‌توان از سپرده بانکی به عنوان امن‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ یاد کرد.

نشانه‌هایی از تغییر مسیر بازار سرمایه

در نیمه اول امسال، دلار آزاد و بازار سهام نیز به ترتیب بازدهی منفی ۳.۵ درصدی و منفی ۴.۴ درصدی داشتند. البته بازار سهام علی‌رغم اینکه در پنج ماهه ابتدای امسال بی‌رمق بود، در شهریورماه بازدهی ۲.۹ درصدی داشته که می‌تواند نشانه‌ای از تغییر مسیر بازار سرمایه در نیمه دوم سال و آغاز روند رو به بهبود باشد.

چرا بازار ارز در نیمه اول ۱۴۰۳ آرام بود؟

بازار ارز کشور نیمه اول امسال را در آرامش کامل به سر برده است و این در حالی اتفاق افتاد که اقتصاد کشور در این مدت با تنش‌های بسیاری نیز مواجه شد. در گذشته تنش‌های سیاسی به شدت بر بازار ارز کشور اثرگذار بود و موجب نوسانات شدید و حتی جهش‌های ارزی می‌شد، اما در یکسال و نیم اخیر شاهد تغییر قابل توجه این روند بوده‌ایم. نرخ دلار که در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در میانه کانال ۵۰ هزار تومانی قرار داشت، تاکنون پس از گذشت یکسال و نیم، با وجود تنش‌ها و تورم حدود ۳۵ درصدی، همچنان در همین محدوده باقی مانده و نوسان بسیار اندکی داشته است.

بسیاری از تحلیلگران علت آرامش بازار ارز را مدیریت مناسب بانک مرکزی با تکیه بر ذخایر ارزی مطمئن می‌دانند. در دو سال اخیر همزمان با افزایش قیمت و صادرات نفت و همچنین تقویت دیپلماسی ارزی از سوی بانک مرکزی، منجر به بهبود ارزآوری کشور و دسترسی به منابع ارزی شده و در نتیجه ذخایر ارزی نیز شرایط بهتری داشته که دست بازارساز را در مدیریت بازار ارز باز می‌گذارد.

علاوه بر این، بانک مرکزی با ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران برنامه کاهش عمق بازار غیررسمی ارز و تامین نیازهای ارزی کشور از طریق این مرکز را اجرایی کرد که اثر این اقدام در آرامش بازار غیررسمی ارز مشهود است.

بانک مرکزی اعلام کرده است که به زودی از تالار ارز توافقی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران رونمایی خواهد کرد. با این اقدام دیگر هیچ فردی با تقاضای مشروع و واقعی ارز نیازی به مراجعه به بازار غیررسمی نخواهد داشت و عمق معالات غیررسمی ارز به حداقل می‌رسد و شاهد تداوم ثبات بازار ارز خواهیم بود.

منبع:ایبنا

کد خبر 504224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =